Het klinkt een beetje als Sjaak en de bonenstaak, en zo voelt het ook; als een beklimming van iets wereldvreemds. Ik vind het spannend, maar in de huidige situatie is het bijna logisch. Online verkopen zonder fysiek contact.
Het schrijven van een blog is nieuw voor mij. Een deel van deze blog zat al een tijdje half-af in mijn computer. Inmiddels is de wereld zo veranderd dat ik hem aan moet passen. Het zijn rare tijden, maar misschien is het niet zo slecht om te proberen om het gewone leven zo veel mogelijk door te laten gaan. Graag vertel ik in deze blog hoe ik tot een webwinkel ben gekomen.
Het creatief beeldend proces
Even achterstevoren denkend, begint het proces met het schilderen van de vogeltjes. Vogeltjes die mijn man en ik iedere dag in de tuin zien zitten. Op de grond is, zeker bij ons, geen veilige plek. Wij hebben twee katten en alle vogelvoorzieningen hangen dan ook hoog en buiten bereik van onze poezebeesten.
Een vogeltje op de grond, ongeacht soort of kleur, is zo ontzettend kwetsbaar. Het gevoel wat ik hierbij krijg is vergelijkbaar met de emoties die ik krijg bij het zien van mensen die dreigen te verdrinken in de wereld om hun heen. Met dat gegeven ben ik aan de slag gegaan en de eerste twaalf vogeltjes vonden hun weg op mijn schilderpaneeltjes.
In 2017 heb ik samen met collega Anneke Frenks meegedaan met ‘Kunstspeuren in de Zak’. Dit is een kunstroute die wordt georganiseerd in het Zeeuwse landschapspark de Zak van Zuid-Beveland. Tijdens deze expositie heb ik onder andere de twaalf schilderijtjes van de Nederlandse tuinvogels tentoongesteld. Als extraatje waren er toen ansichtkaarten te koop van ons werk. Zowel de schilderijtjes als de ansichtkaarten bleken een succes.
Een kerkje als volière
Het waren toen twaalf schilderijtjes, maar ik was nog lang niet klaar met het onderwerp Nederlandse tuinvogel. De familie Vogel groeide. Mijn atelierruimte op zolder werd door de familie al schertsend ‘de volière’ genoemd. Op een gegeven moment stonden er eenentwintig nieuwe vogeltjes op mijn tekentafel. Wat een kracht straalden zijn samen uit! Daar werd ik ontzettend blij van.
Via Hanny van Wijngaarden van Kunstspeur-locatie Boerhaave, kwam begin 2018 de vraag of ik tijdens de zomermaanden wilde exposeren in de 15e-eeuwse dorpskerk te Hoedekenskerke. Dit sfeervolle kerkje had mijn hart al gestolen dus daar ben ik gretig op ingegaan. Het werd een bijzondere expositie met de naam ‘Diverse Pluimages’. De sfeer was geweldig. Niet alleen door de locatie maar zeker ook door de vrijwilligers die het kerkje openhielden voor bezoekers in de zomerperiode. Als kers op de taart vond er een boerenbruiloft plaats in het kerkje tijdens het dorpsfeest op 30 juni 2018.
Een kaartenwinkeltje
Via marktplaats vond ik een prachtige kaartenmolen. In Middelburg, dàt was een toevalstreffer! Hup, kaarten erin en wat een prachtig gezicht!
De molen gevuld met ansichtkaarten van vogeltjes, een aantal stillevens en wat landschappen, stond als een klein winkeltje te pronken in het kerkje. Zakjes erbij om bij verkoop aan de klant mee te geven en een ‘antiek’ blikje als kas. Ik voelde me als een klein meisje dat winkeltje aan het spelen was. Wat heerlijk om je weer even kind te mogen voelen!
Enthousiast geworden heb ik van meer vogels kaarten laten drukken. Via mijn bonusdochter Marieke Mol (Marieke Mol fotografie) kreeg ik de tip om mijn kaarten aan te bieden via de Facebook pagina ‘Uit het Atelier’. Wederom een succes, jippie!
Hierna volgde een account bij Etsy. De verkoop was minder succesvol maar mijn digitale winkeltje vond ik er fantastisch uitzien. Zou ik het durven om een webwinkel te openen?
Inmiddels vond ik nog een leuke inspirerende werkplek: 1001factory.com. In een monumentale boerenschuur vol met honderden rollen vrolijke, mooie en luxe tafelkleden en tafelzeilen die op bestelling op maat worden gesneden en verzonden. Een webwinkel in volle actie. Hierdoor kreeg ik meer zicht op het reilen en zeilen van een webwinkel en mijn twijfels verdwenen.
Ontstaan van de webwinkel
De eerste stap was het meest logisch; de designer van mijn website (Mark Govaerts van bepos.support) vragen of er een webwinkel toegevoegd kon worden. Dat was geen probleem en ik werd uitgenodigd voor een inventariserend gesprek. Het was leuk om het te zien groeien. Geleidelijk kon ik de shop gaan vullen en kreeg het vaste vorm.
Nu komt er een belangrijk deel van het hebben van een webwinkel om de hoek kijken: jezelf in de markt zetten, reclame maken, berichten plaatsen én blogs schrijven. Dat blijft een lastige voor een niet commercieel ingestelde kunstenaar, haha. Ik ga mijn best doen!
Zijn er onderwerpen waar je graag iets meer over wil horen?
Stuur me dan een mail: contact@esthermeulblok.nl
Zonnige groet voor eenieder,
Esther